blog

Wat doen slimme bedrijven tegen geweld tegen vrouwen?

Op vanZij.nl vind je dit keer geen podcast maar een blog, met tips waarmee slimme bedrijven, praktisch aan de slag kunnen. Op 25 november 2021 start de ‘Orange the world’ campagne in Breda. Wereldwijd is er aandacht tegen geweld tegen vrouwen met media-aandacht, gebouwen die in oranje licht staan, met workshops en masterclasses, en een petitie aan het demissionaire/nieuwe kabinet om het geweld beter aan te pakken (links onderaan). Er is veel aandacht en dat is ook nodig tegen geweld tegen vrouwen, dat zul je overal kunnen lezen in het nieuws en aan de cijfers.

De gevolgen van geweld tegen vrouwen zijn enorm, misschien wel groter dan je denkt. Het betreft niet alleen de vreselijke gevolgen voor de vrouwen, hun gezinnen en hun omgeving. Geweld tegen vrouwen zorgt ook nog eens dat er potentieel verloren gaat. Lees snel verder:

Wat doen slimme bedrijven tegen geweld tegen vrouwen?

Eerst even de definitie. Geweld tegen vrouwen komt voor uit genderongelijkheid, en geweld tegen vrouwen houdt diezelfde ongelijkheid ook in stand. Alle reden dus om meer te weten te komen over dit geweld. Wat is de definitie van geweld tegen vrouwen? In het Europese verdrag dat NL ook tekende, staat:

“Alle vormen van gendergerelateerd geweld die leiden of waarschijnlijk zullen leiden tot fysiek, seksueel of psychologisch letsel of leed of economische schade voor vrouwen, met inbegrip van bedreiging met dit soort geweld, dwang of willekeurige vrijheidsberoving, ongeacht of dit in het openbaar of in de privésfeer geschiedt.”

Het gevolg van het geweld (slaan, onderdrukken, seksueel misbruiken, economisch beknotten of anderszins) is letsel, leed of schade, valt te lezen. Wanneer spreek je van letsel, leed of schade? Soms is dat lastig om je voor te stellen. Soms is er zo’n taboe op dat mensen wegkijken en vrouwen aan hun lot overlaten. Hieronder vind je daarom tips voor bedrijven groot en klein, om de schade, het letsel of het leed te gaan zien én aan te pakken.

Weten waarover je het hebt bij het onderwerp Tegen geweld tegen vrouwen? Deze tips zullen je (bedrijf) helpen:

  • Omkering. Keer het geslacht in het taalgebruik eens om, als je iets meekrijgt uit het nieuws. Stel je leest over dat iemand bij haar auto bedwelmd is, van haar fiets geduwd of in haar eigen huis verkracht is, probeer dan eens opnieuw te lezen alsof het je buurjongetje betrof, of opa of de meester van je kind. Voel je een verschil? Bespreek het verschil tussen hoe dat voelt, als je omgekeerd hebt. Zorg dat je bedrijfsuitingen neutraal zijn. Wil je meer oefenen in dit omkeren? Volg dan het Engelse “Man Who Has It All” via twitter of instagram.
  • Onderzoek gender(on)gelijkheid. Het verschil komt niet altijd vanzelf naar de oppervlakte drijven, doe er onderzoek naar. Vergelijk het eens met pesten. Er wordt overal gepest. Maar als je het aan een bedrijf vraagt, zegt men meestal vanzelf; nee bij ons gebeurt dat niet. Totdat blijkt dat er wel al jarenlang gepest is. Elk bedrijf denkt op dezelfde manier ook dat er bij hen géén salarisverschillen tussen man en vrouw bestaan. Organisaties die het tot nu toe intern onderzocht hebben, kunnen je meer vertellen en wat ze eraan deden. Idem is het met seksueel wangedrag en gewelddadig gedrag; onderzoek of, waar en hoe het voorkomt. Start een meldpunt, agendeer het bij vergaderingen en benoem het in gesprekken met nieuwe medewerkers en stagiairs. Tips van het College vd Rechten vd mens staan onderaan.
  • Benoem. Op 25 november kun je starten met een nieuwe, oranje hoekje in je nieuwsbrief. Orange the world kan het hele jaar door aandacht krijgen in je interne nieuwsbrief op die manier. Meld in de rubriek wat je doet, waar je dit agendeert en bespreekt, welke stappen er gezet zijn, wat je doel is en welk resultaat bereikt is. Noem gendergerelateerde dagen zoals de Equal Pay Day en op de Genderkalender onderaan deze website staan nog meer dagen. Print de Genderkalender uit en hang hem bij het koffiezetapparaat.
  • Train je personeel. Leer waarom jullie het met z’n allen beter zullen doen als geweld tegen vrouwen herkend, besproken en uitgebannen wordt. Leer (je personeel) om te kijken met een genderlens. Bekijk hoe je sollicitatieprocedures kunt anonimiseren om vooroordelen weg te nemen. Let op je taalgebruik; zorg dat je inclusief schrijft in je berichten: wissel de hij/zij vorm af. Gebruik hem/haar en hij/zij in dezelfde mate. Zorg voor een vertrouwensfunctionaris. Meer tips lees je via de links hieronder. Verschil tussen gender is er, zoals er tussen alle soorten mensen biologisch gezien wel een verschil is. Alleen: dat verschil moet niet nadelig uitpakken voor een deel van de mensen.

Samenvatting van het fundament onder: Tegen geweld tegen vrouwen

Als je al deze bovenstaande punten opneemt; omkering oefenen, benoemen, onderzoekt waar verschillen zitten (en rechttrekken), en inclusiviteit trainen…dan bouw je aan het fundament van een wereld waarin geweld tegen vrouwen een vies woord zal zijn. Dan zullen de mensen die zich naar gedragen naar vrouwen, geconfronteerd en bijgestuurd worden door omstanders. Vrouwen zullen opbloeien en zich ten volste kunnen ontwikkelen. Wat een potentieel, geluk en tevredenheid zal je dan vervolgens zien. Aan de slag dus, tegen geweld tegen vrouwen.

Meer lezen?

Factsheet intieme terreur (VNG)

Dossier Geweld tegen Vrouwen van het College van de rechten van de mens.

Als de werknemers zelf achter gelijke beloning aangaan, lees via FNV

Stop geweld tegen vrouwen; een korte animatie film van de Nederlandse Vrouwen Raad

Tips voor werkgevers; gelijke beloning van het College van de rechten van de mens

Het Verdrag van Istanbul bij wetten.overheid.nl

De leesvoer pagina op deze site met actuele onderzoeken en artikelen over gelijkwaardigheid.

Luisteren?

luister in >Spotify
luister in >Apple podcasts
luister in >Google Podcasts
luister in >Soundcloud

De oranje witte afbeelding mag vanZij gebruiken van artieste Malika Favre, volg haar op Instagram.

Blog geschreven door Jolanda Gooiker Orange the World 2021